2. W poszukiwaniu prawdy

Ponieważ Augustyn wychowywał się w rodzinie, w której ojciec był poganinem, nie otrzymał ani chrztu, ani też odpowiedniej formacji religijnej, adekwatnej do wysokiego poziomu wykształcenia ogólnego, jakie zdobył dzięki staraniom rodziców. Od najmłodszych lat miał jednak kontakt z chrześcijaństwem za sprawą wierzącej matki. Podobno dzięki niej został katechumenem. Jednak jako młodzieńca bardziej pociągał go świat i jego uroki niż wiara.

W 370 r. rozpoczął studia z retoryki w Kartaginie. W czasie ich trwania przeczytal "Hortensjusza", dzieło Cycerona, w którym autor twierdził, że filozofia nadaje życiu sens, poucza i pociesza. To dało Augustynowi powód do rozmyślań nad sensem życia i do sięgnięcia po Pismo Święte. Tak o tym pisał w "Wyznaniach": "W zwyczajnym porządku studiów natrafiłem wówczas na jedną z książek autora imieniem Cycero, ktorego styl podziwiają wszystko bardzo, a jego ducha - już nie tak. Księżka ta zawiera zachętę do filozofii, a nosi tytuł "Hortensjusz". To właśnie ona zmieniła uczucia moje i ku Tobie, Panie, zwróciła moje modlitwy, i nowe, odmienne wzbudziłą we mnie życzenia i pragnienia. Przed mymi oczyma zmarniały nagle wszystkie ambicje światowe. Niewiarygodnym wprost żarem serca zacząłem tęsknić do nieśmiertelności, jaką daje mądrość. I już się zacząłem podnosić, aby do Ciebie wrócić. NIe do kształcenia stylu (chociaż na taki właśnie cel łożyła środki materialne moja matka w owym dziewiętnastym roku mego życia, gdy ojciec już od dwoch lat nie żył) - nie do kształcenia stylu posługiwałem się tą książką. Wywarła na mnie wpływ nie stosowanym w niej sposobem mówienia, ale tym, co mówiła".

W poszukiwaniu odpowiedzi na swoje filozoficzne pytania Augustyn zaczął studiować Pismo Święte. Jednak w biblijnych opowiadaniach o wojnach i ludzkiej niestałości nie odkrył wzniosłej filozofii ani rownież wzniosłych poszukiwań prawdy, które miałyby jaj towarzyszyć. Przystąpił nawet do sekty manichejczyków, którzy przedstawiali się jako chrześcijanie i propagowali "racjonalną religię". Augustyn nie dał się jednak wciągnąć w ich system pojmowania wiary, kiedy zrozumiał, że ta doktryna nie jest w stanie rozwiać jego wątpliwości.

Źródło: Br. Paweł Zaborowski TDŚ, Święty Augustyn, Edycja Świętego Pawła, Częstochowa 2020.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz