9. Nieprzemijające dzieło

Augustyn pod wpływem osobistych przeżyć i coraz głębszego wnikania w naukę Chrystusa stworzył wielkie dzieła poruszające większość zagadnień filozoficznych i teologicznych istotnych dla ówczesnego Kościoła. Są to przede wszystkim rozprawy, traktaty i dialogi, komentarze do Pisma Świętego, ok. 300 listów, kazania i katechezy.

Można wśród nich wyróżnić pisma filozoficzne: O szczęśliwym życiu, Solilokwia, O nieśmiertelności duszy, O wolnej woli, O prawdziwej wierze; apologetyczne: O Państwie Bożym; traktaty teologiczno-dogmatyczne: O Trójcy Świętej, Traktat o Łasce, Łaska a wolna wola, Przeznaczenie świętych; polemiki z herezjami: Przeciw Faustusowi; pisma moralno-pastoralne, monastyczne i egzegetyczne; objaśnienia psalmów, komentarz do Księgi Rodzaju. Nasłynniejsze dzieło to autobiografia Wyznania oraz O Państwie Bożym - synteza myśli teologicznej, filozoficznej i politycznej Augustyna.

Wyznania, według słów autora, zostały spisane ku pożytkowi tych, który poszukują Boga, i tych, ktorzy analizując cudze życie, powinni zabrać się do naprawy własnego. Augustyn pod działaniem Ducha Świętego rozliczyl się z niegodziwego, dotychczasowego życia. Ból z powodu popełnionych grzechów miesza się tu z żarliwym pragnieniem przylgnięcia do Stwórcy, jedynej Miłości, Mądrości i Doskonałości. Miłość Boga w przemienionym sercu wyrażają słowa: "Późno Cię umiłowałem, Piękności tak dawna, a tak nowa!".

W dziele O Państwie Bożym Augustyn przeciwstawił państwo ziemskie, pełne zepsucia, krzywd, przemocy i żądz, skazane na upadek, pańśtwu Bożemu, zbudowanemu na skale nauki Chrystusa, w którym przestrzegane jest prawo Boże. Przedstawił historię świata od jego stworzenia przez upadek, zapowiedź przyjścia Zbawiciela, do narodzin Chrystusa i zmartwychwstania oraz założenia Kościoła Bożego. Wskazał, że fundamentem Kościoła jest ufność Bogu, a ostatecznym celem zwycięstwo dobra i wieczne szczęście człowieka. Podkreślał istotne znaczenie współpracy wiary i rozumu w odwiecznej walce dobra ze złem. Tekst ten nadał kierunek chrześcijaństwu i ukształtował myśl filozoficzną i religijną średniowiecznej Europy. Stał się też podstawą kultury zachodniej związanej z wiarą chrześcijańską.

Źródło: Br. Paweł Zaborowski TDŚ, Święty Augustyn, Edycja Świętego Pawła, Częstochowa 2020.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz