13. Patron nawrócenia

W ikonografii św. Augustyn przedstawiany jest w stroju biskupim lub zakonnym. Jego atrybutami są: księga, pastorał, serce w dłoni, serce przeszyte dwiema strzałami. Towarzyszą mu czasem: anioł mówiący mu do ucha, dziecko nad brzegiem morza przelewające wodę do dołka, uczeń lub grupa uczniów. W Kościele katolickim wspomnienie liturgiczne obchodzone jest 28 sierpnia i ma rangę wspomnienia obowiązkowego.

Święty Augustyn jest patronem nawrócenia, powołania do służby Bożej, teologów, wydawców i drukarzy. Otacza opieką obrońców wiary i Kościoła na misjach. Osoby nawrócone często przytaczają jego słowa, które spisał zaraz po swoim nawróceniu:

"Późno Cię ukochałem,
Piękności dawna i zawsze nowa!
Późno Cię ukochałem!
We mnie byłaś, ja zaś byłem na zewnątrz
i na zewnątrz Cię poszukiwałem.
Sam pełen brzydoty, biegłem za pięknem,
które stworzyłeś.
Byłeś ze mną, ale ja nie byłem z Tobą.
Z dala od Ciebie trzymały mnie stworzenia,
które nie istniałyby w ogóle, gdybynie istniały w Tobie.
Przemówiłeś, zawołałeś i pokonałeś moją głuchotę.
Zajaśniałeś,Twoje światło usunęło moją ślepotę.
Zapachniałeś wokoło, poczułem i chłonę Ciebie.
Raz zakosztowałem, a oto łaknę i pragnę;
dotknąłeś, a oto płonę pragnieniem Twojego pokoju".

Źródło: Br. Paweł Zaborowski TDŚ, Święty Augustyn, Edycja Świętego Pawła, Częstochowa 2020.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz